Fietsregels STG de Eendracht

Omdat het fietsen een steeds groter deel uit begint te maken van onze club en om het fietsen veilig te houden hebben we deze “Fietsregels” opgesteld.

Er wordt gefietst in 4 groepen: 
A groep: gemiddeld 32 km per uur en harder zonder maximum snelheid.

Snelheden van de groepen B t/m D zijn streefsnelheden en worden aangepast naar de groep
B groep: gemiddeld 30 km per uur
C groep: gemiddeld 28 km per uur
D Recreatiegroep: gemiddeld 25 / 26 km per uur, toertempo.
De D-groep is bedoeld voor fietsers die willen starten met fietsen of die gewoon gezellig willen fietsen.

De groepen vertrekken afzonderlijk van elkaar, om te voorkomen dat er te grote groepen ontstaan, is het de bedoeling de groep bij ±16 fietsers op te splitsen.

Voor alle fietsritten geldt dat het principe “samen uit, samen thuis” wordt gehanteerd.

Er wordt onderling toegezien op een gedisciplineerde manier van fietsen, omdat veiligheid voor onze leden (en overige weggebruikers) bij ons hoog in het vaandel staat. Indien er iemand zich niet aan de regels houd wordt hij / zij hierop aangesproken.

De toertochten / trainingsritten geniet de voorkeur om in clubkleding gereden te worden.

Voor elke fietser gelden de regels van STG de Eendracht. Verwacht wordt dat ieder zich hieraan houdt tijdens het fietsen van de clubritten. Als we ons aan deze regels houden blijft het fietsen voor iedereen binnen de groep veilig en leuk. Dit komt tevens het imago van onze club en het toerfietsen in zijn algemeenheid ten goede.

REGELEMENT VOOR FIETSEN MET STG DE EENDRACHT:

  • Tijdens het fietsen is het dragen van een valhelm verplicht!
  • Hou je aan de algemene verkeersregels, dus stoppen voor rood licht!
  • Dit houdt in dat wanneer niet iedereen er door komt er gewacht wordt tot de groep weer volledig is aangesloten.
  • Geen afval op de weg of in de berm gooien!
  • In onderling overleg wordt, voor vertrek van de trainingsrit, afgesproken welke route er wordt gereden zodat hier onderweg geen misverstanden over ontstaan.
  • Bij vertrek wordt er voor gezorgd dat iedereen op normale wijze kan aansluiten bij de groep, dus op rustige wijze vertrekken!
  • Bij een klim wachten we allemaal bovenaan tot dat de laatste fietser boven is.
  • Na een bocht en / of lastig situatie houden de voorste fietsers tempo in totdat de groep weer volledig is aangesloten.
  • Bij pech wordt er gewacht en eventueel geholpen bij de reparatie.
  • Nieuwe deelnemers aan een groep worden opgevangen en begeleid. Dit kan door middel van tips of bv op de 2e rij laten fietsen enz.
  • Iedereen doet een deel van het kopwerk, en krijgt hier ook de kans voor.
  • Als iemand in de groep het tempo niet bij kan houden wordt er gewacht en het tempo aangepast.
  • Indien iemand voor zich zelf bepaalt dat hij / zij een andere route neemt wordt dat duidelijk kenbaar gemaakt aan de andere fietsers.
  • Indien iemand aanzienlijk beter is dan de overige deelnemers is het niet de bedoeling dat deze persoon op kop gaat rijden en het tempo bepaalt. Het is beter in deze situatie om andere fietsers te helpen door deze bv uit de wind te houden.
  • De voorste rijders bepalen de richting en geven dit duidelijk aan: richting aangeven met de arm en roepen.
  • Het wisselen van koppositie in de groep wordt gedaan doormiddel van het doordraaien principe; er wordt twee aan twee gefietst. Regelmatig wordt er van kopman gewisseld. De fietser linksvoor gaat bij wisseling voor de fietser rechtsvoor fietsen. Van achteruit wordt er door- geschoven naar voren.
  • Obstakels ( bv paal / gat ) worden tijdig en duidelijk aangegeven door de voorste rijders dit wordt door iedereen doorgegeven.
  • Bij een situatie waarin er “geritst” moeten worden door een versmalling of iets dergelijks, wordt de fietser die de ruimte moet geven de gelegenheid gegeven om in te schuiven. Als je bijvoorbeeld op de rijstrook rijdt waar je wel door kan fietsen, trap je wat harder om degene die de ruimte moet geven achter jouw kan inschuiven.
  • “Auto tegen” en “auto achter” worden duidelijk hoorbaar aan / doorgegeven.
  • In de bebouwde kom wordt het tempo aangepast aan de situatie.
  • Nooit abrupt van richting veranderen of remmen.